I studieavsnittet introduceras studenten i vissa teoretiska diskussioner
inom internationell historieforskning och hur de tillämpas på
historiografin. Teman som tas upp i studieavsnittet kan vara till
exempel frågor om språkets eller könets betydelse i historiografin,
forskningens berättande natur eller historieforskningens eventuella
Europacentrering.
Tilläggsuppgifter
Raha ja valta - Historiallisia näkökulmia yrityksiin ja yhteiskuntaan (HISK-225, HISK-211, HISK-226, HISM-311, HISM-312, HISM-313, HISM-321, HISM-322, HISM-323), Lähiopetus 13.1.–25.2.2026
HISK-100 Historia, grundstudier och HISK-200 Historia, ämnesstudier
Lärandemål
I studieavsnittet introduceras studenten i aktuella teoretiska diskussioner och angreppssätt inom historieforskningen. Efter slutfört studieavsnitt har studenten tillräckliga färdigheter för att kunna utnyttja de begreppsapparater och teoretiska synsätt som hen har lärt sig i arbetet med magisteravhandlingen och utvärdera deras användning i historiografin.
Studiematerial
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- Maza, Sarah: Thinking About History (The University of Chigaco Press 2017)
och två av följande:
- Debating New Approaches to History, toim. Marek Tamm & Peter Burke - De Groot, Jerome: Remaking History. The Past in Contemporary Historical Fiction. (Routledge 2016) - Downs, Laura Lee: Writing Gender History (Bloomsbury 2010) - Gunn, Simon: History and Cultural Theory (Pearson Longman 2006) - Hannikainen, Matti & Danielsbacka, Mirkka & Tepora, Tuomas (toim.): Menneisyyden rakentajat: Teoriat historiantutkimuksessa (Gaudeamus 2018) - Majumdar, Rochona: Writing Postcolonial History (Bloomsbury 2010) - McMahon, Darrin M. & Moyn, Samuel (eds.): Rethinking Modern European Intellectual History (Oxford University Press 2014)
Tilläggsuppgifter
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet genom att delta i kursen eller genom att avlägga tentamen. Om hen vill tentera studieavsnittet, ska hen skicka e-post till den ansvariga läraren och komma överens om prestationen.
Bedömningsmetoder och kriterier
Bedömningen baserar sig på
studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika
bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av
den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är obligatoriskt för studerande i magisterprogrammet i historia. Studerande från andra utbildningsprogram kan inte genomföra studieavsnittet.
Studentgrupper prioriteras enligt dessa principer vid kursanmälningen:
1. Studenter i magisterprogrammet i historia 2. Studenter i kandidatprogrammet i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 3. Studenter som har studierätt till valfria studier i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 4. Andra studenter om kursen är öppen för andra målgrupper
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas som en kurs minst en gång per läsåret. Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att studieavsnittet genomförs under det första studieåret.
Studiehelhet Studieavsnittet
är obligatoriskt i studiehelheterna HISM-300 Historia, fördjupade
studier (75 sp) och HISM-A300 Historia, fördjupade studier,
ämneslärarutbildning (60 sp).