I studieavsnittet sätter man sig in i den internationella diskussionen
om historiografins natur. Ämnen som tas upp är till exempel hur
begreppet historia och upplevelsen av tidsmässigt avstånd uppstått i den
europeiska traditionen, historicism och klassisk historiefilosofi, den
historiografiska kunskapens natur och betydelse samt historiografins
förhållande till värden och politiska ändamål.
Välj den studieform som passar dig bäst:
Innehåller
•
Kontrollera de prestationer som krävs av dig på läroanstaltens webbplats.
HISK-100 Historia, grundstudier och HISK-200 Historia, ämnesstudier
Målet med studieavsnittet är att göra studenten förtrogen med resonemang om historiografins natur och bakomliggande hypoteser. Efter slutfört studieavsnitt kan studenten utvärdera den historiografiska kunskapens särdrag i förhållande till andra slag av vetenskaplig kunskap och vardagsförståelse av historia.
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- Herman, Paul: Key Issues in Historical Theory (Routledge 2015)
och två av följande:
- Cubitt, Geoffrey: History and Memory (Manchester University Press 2007) - Fulbrook, Mary: Historical Theory (Routledge 2002) - Historian teoria - Lingvistisestä käänteestä mahdolliseen historiaan. Väyrynen ja Pulkkinen. Vastapaino. - Olsen, Niklas: History in the Plural: An Introduction to the Work of Reinhart Koselleck (Berghahm Book 2012) - Schiffman, Zachary: The Birth of the Past (John Hopkins University Press 2011)
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet genom att delta i kursen eller genom att avlägga tentamen. Om hen vill tentera studieavsnittet, ska hen skicka e-post till den ansvariga läraren och komma överens om prestationen.
Bedömningsmetoder och kriterier
Bedömningen baserar sig på
studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika
bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av
den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är obligatoriskt för studerande i magisterprogrammet i historia. Studerande från andra utbildningsprogram kan inte genomföra studieavsnittet.
Studentgrupper prioriteras enligt dessa principer vid kursanmälningen:
1. Studenter i magisterprogrammet i historia 2. Studenter i kandidatprogrammet i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 3. Studenter som har studierätt till valfria studier i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 4. Andra studenter om kursen är öppen för andra målgrupper
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas som en kurs minst en gång per läsåret. Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att studieavsnittet genomförs under det första studieåret.
Studiehelhet Studieavsnittet
är obligatoriskt i studiehelheterna HISM-300 Historia, fördjupade
studier (75 sp) och HISM-A300 Historia, fördjupade studier,
ämneslärarutbildning (60 sp).