I studieavsnittet presenteras olika metodologiska frågor inom
historieforskningen och speciell tonvikt läggs på historiografins
begreppsliga natur. Man kan välja vilka metoder man studerar utgående
från vad som är viktigt för magisteravhandlingen. Möjliga alternativ är
till exempel metoder inom idéhistorisk forskning, analyser av ekonomisk
historia eller de tillvägagångssätt som skapats av digital humaniora när
det gäller hantering av historiskt material.
Tilläggsuppgifter
Kohtalona Neuvostoliitto – suomalaisten siirtolaisten historiaa (HISM-321, HISM-322, HISM-323, HISM-311, HISK-211, HISK-234), Lähiopetus 10.3.–30.4.2026
HISK-100 Historia, grundstudier och HISK-200 Historia, ämnesstudier.
Lärandemål
Studieavsnittet lär studenten reflektera över metodologiska problem. Efter slutfört studieavsnitt har studenten förmåga att tillämpa olika metodologiska tillvägagångssätt i sin magisteravhandling, bedöma historieforskning ur en metodologisk synvinkel samt använda sig av ett vetenskapligt angreppssätt i andra arbetsuppgifter.
Studiematerial
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- Donnelly, Mark & Norton, Claire: Doing History (Routledge 2011)
och två av följande:
- Burke, Peter: Eyewitnesing. The Uses of Images as Historical Evidence (Cornell 2001) - Rublack, Ulinka (ed.): A Concise Companion to History. (Oxford University Press 2012) - Gunn, Simon & Faire, Lucy (eds.): Research Methods for History (Edinburgh University Press 2012) - Kaartinen, Marjo & Korhonen, Anu: Historian kirjoittamisesta (Kirja-Aurora: Turku 2005)
Tilläggsuppgifter
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet genom att delta i kursen eller genom att avlägga tentamen. Om hen vill tentera studieavsnittet, ska hen skicka e-post till den ansvariga läraren och komma överens om prestationen.
Bedömningsmetoder och kriterier
Bedömningen baserar sig på studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är obligatoriskt för studerande i magisterprogrammet i historia. Studerande från andra utbildningsprogram kan inte genomföra studieavsnittet.
Studentgrupper prioriteras enligt dessa principer vid kursanmälningen:
1. Studenter i magisterprogrammet i historia 2. Studenter i kandidatprogrammet i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 3. Studenter som har studierätt till valfria studier i historia om kursen passar också för ämnesstudierna i historia 4. Andra studenter om kursen är öppen för andra målgrupper
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas som en kurs minst en gång per läsåret. Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att studieavsnittet genomförs under det första studieåret.
Studiehelhet Studieavsnittet är obligatoriskt i studiehelheterna HISM-300 Historia, fördjupade studier (75 sp) och HISM-A300 Historia, fördjupade studier, ämneslärarutbildning (60 sp).