Studieavsnittet ger en introduktion till global historia i första hand
ur ett makrohistoriskt perspektiv, där global historia undersöks
strukturerat och genom jämförande analys. Till studieavsnittet hör också
att man studerar Europas kolonialistiska och imperialistiska arv och
följderna av arvet.
Efter genomfört studieavsnitt har studenten en klar uppfattning om global historia och dess strukturer.
Studiematerial
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- McNeill, John Robert & McNeill, William Hardy: The Human Web. A Bird's-eye View of World History (2003) / Verkottunut ihmiskunta. Yleiskatsaus maailmanhistoriaan (2005) / Mänskliga nätverk. Världshistorien i ett nytt perspektiv (2006)
och två av följande:
- Chase-Dunn, Christopher & Hall, Thomas D.: Rise and Demise. Comparing World Systems - Curtin, Philip D.: The World and the West: The European Challenge and the Overseas Response in the Age of Empire - Harari, Yuval Noah: Sapiens. Ihmisen lyhyt historia - Hobson, John M.: The Eastern Origins of Western Civilization (2004) / Västerlandets österländska ursprung (2007) - Livi Bacci, Massimo: A Concise History of World Populations (3rd ed 2001) - Müller, Leos & Rydén, Göran & Weiss, Holger: Global historia från periferin. Norden 1600–1850 (2010). - Münkler, Herfrid: Imperier. Världsherraväldets logik. Rrån Romarriket till Förenta staterna (2006) / Empires. The logic of world domination from ancient Rome to the United States 2007) - Osterhammel, Jürgen & Petersson, Niels P.: Globalization. A short history (2005) - Pomeranz, Kenneth.: The Great Divergence: China, Europe and the Making of the Modern World Economy (2000)
Tilläggsuppgifter
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet i första hand genom att delta i kursen.
Studieavsnittet kan också avläggas som tentamen.
Bedömningsmetoder och kriterier
Bedömningen baserar sig på
studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika
bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av
den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är riktad till studerande i kandidatprogrammet i historia och studerande från andra utbildningsprogram med studierätt till valfria studier i historia.
Studieavsnittet är obligatoriskt för kandidatprogrammets egna studerande och valbart för studerande med studierätt till valfria studier i historia.
Deltagarna prioriteras enligt dessa principer på kandidatprogrammets kurser:
1. Studerande i kandidatprogrammet i historia
2. Studerande i magisterprogrammet i historia om kursen passar också för magisterprogrammets studier
3. Studerande som har studierätt till valfria studier i historia
4. Andra studerande om kursen är öppen för alla
Studieavsnittet är en del av kandidatprogrammets kontinuerliga lärande: studieavsnittet kan avläggas vid Helsingfors universitets öppna universitet.
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas varje läsår som kurs. Undervisningsperioden kan variera.
Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att kandidatprogrammets egna studerande avlägger studieavsnittet under det andra studieåret.
Studerandena med studierätt till valfria studier i historia och öppna universitetets studerande kan avlägga studieavsnittet när som helst.
Studiehelhet
Studieavsnittet är obligatoriskt i studiehelheten HISK-200 Historia,
ämnesstudier (75 sp) och valbart i studiehelheten HISK-500 Historia,
valfria ämnesstudier (30 sp).