I studieavsnittet behandlas, hur och varför man har forskat i historia
vid olika tidpunkter och vad forskningen har använts till. Man betraktar
historiekultur och historiografi ur olika synvinklar och historiens
samhälleliga, kulturella och lärdomshistoriska betydelse.
Tilläggsuppgifter
Historiankirjoitus ja historiakulttuuri, Etäopetus 14.1.–25.3.2026
Efter genomfört studieavsnitt har studenten erhållit goda grundkunskaper i historiografins historia. Hen kan definiera historiografins viktigaste drag från antiken till nutid och kan kritiskt analysera historiens olika användningsområden och användningssätt.
Studiematerial
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- Jeremy Popkin: From Herodotus to H-Net (OUP, 2015) - Pekka Ahtiainen & Jukka Tervonen: Menneisyyden tutkijat ja metodien vartijat: matka suomalaiseen historiankirjoitukseen (Suomen Historiallinen Seura, 1996)
Samt en av följande:
- Peter Aronson: Historiebruk: att använda det förflutna (Studentlitteratur, 2004) - Bonnie G. Smith: The Gender of History: Men Women, and Historical Practice (Harvard University Press 1998, 2000)
- Kasper Risbjerg Eskildsen: Modern Historiography in the Making. The German Sense of the Past 1700-1900 (Bloomsbury Academic 2022)
- Jerome de Groot: Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture (London / New York, vuoden 2016 editio)
Tilläggsuppgifter
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet i första hand genom att delta i kursen.
Studieavsnittet kan också avläggas som tentamen.
Bedömningsmetoder och kriterier
Bedömningen baserar sig på
studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika
bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av
den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är riktad till studerande i kandidatprogrammet i historia och studerande från andra utbildningsprogram med studierätt till valfria studier i historia.
Studieavsnittet är obligatoriskt för kandidatprogrammets egna studerande och valbart för studerande med studierätt till valfria studier i historia.
Deltagarna prioriteras enligt dessa principer på kandidatprogrammets kurser:
1. Studerande i kandidatprogrammet i historia
2. Studerande i magisterprogrammet i historia om kursen passar också för magisterprogrammets studier
3. Studerande som har studierätt till valfria studier i historia
4. Andra studerande om kursen är öppen för alla
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas varje läsår som kurs, om det är möjligt. Undervisningsperioden kan variera.
Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att kandidatprogrammets egna studerande avlägger studieavsnittet under det andra studieåret. Studerandena med studierätt till valfria studier i historia kan avlägga
studieavsnittet när som helst om de först har avlagt grundstudierna i
historia.
Studiehelhet
Studieavsnittet är obligatoriskt i studiehelheten HISK-200 Historia,
ämnesstudier (75 sp) och valbart i studiehelheten HISK-500 Historia,
valfria ämnesstudier (30 sp).