I studieavsnittet studeras Europa regionalt som en del av världen och
man reflekterar över vilka faktorer begreppet europé är uppbyggt av,
till exempel uppkomsten och utvecklingen av institutioner (bl.a. kyrkan
och universitetsväsendet) och den europeiska identiteten. I
studieavsnittet tematiseras också Europas interna regioners historia
(t.ex. Västeuropa, Östeuropa och Medelhavsområdet) så att studenterna
förstår den historiska utvecklingen av europeiska stater och nationer.
Efter genomfört studieavsnitt har studenten en klar uppfattning om Europas historia, framför allt från tidigmodern tid till nutid.
Studiematerial
Litteratur som avläggs på kursen meddelas i samband med undervisningen.
Tentamenslitteraturen bestäms varje läsår i samband med undervisningsprogrammet.
Tentamenslitteraturen:
- Delanty, Gerard: Formations of European Modernity. A Historical and Political Sociology of Europe. (Palgrave 2013)
och två av följande:
- Abulafia, David (ed.), The Mediterranean in history (2003) - Finkel, Caroline: Osman's dream. The Story of the Ottoman Empire, 1300-1923 (2006) - Gerner, Kristian: Centraleuropas historia (1997) - Guerrina, Roberta: Europe. History, Ideas and Ideologies. (Arnold 2002) - Johnson, Lonnie R.: Central Europe: enemies, neighbors, friends (1996) - Lieven, Dominic, Towards the Flame. Empire, war and the end of tsarist Russia (2015) - Pagden, Anthony (ed.): The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union. (Cambridge University Press 2002) - Wintle, Michael: The Image of Europe. (Cambridge University Press 2009)
Tilläggsuppgifter
Prestationssätt
Studenten genomför studieavsnittet i första hand genom att delta i kursen.
Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Bedömningsmetoder och kriterierBedömningen baserar sig på
studieavsnittets kompetensmål. Man får information om mer specifika
bedömningsmetoder och -kriterier före prestationen eller i början av
den.
Aktiviteter och metoder som stöder lärandet
Lärandet stöds genom mångsidig användning av metoder som underlättar
förståelsen av historia som vetenskapsgren. För att utveckla
studerandenas självständighet och slutledningsförmåga uppmuntras de till
aktiv reflexion och till självständig informationssökning. På kurserna
ägnas särskild uppmärksamhet åt interaktiv dialog med studerandena.
Målgrupper
Studieavsnittet är riktad till studerande i kandidatprogrammet i historia och studerande från andra utbildningsprogram med studierätt till valfria studier i historia.
Studieavsnittet är obligatoriskt för kandidatprogrammets egna studerande och valbart för studerande med studierätt till valfria studier i historia.
Deltagarna prioriteras enligt dessa principer på kandidatprogrammets kurser:
1. Studerande i kandidatprogrammet i historia
2. Studerande i magisterprogrammet i historia om kursen passar också för magisterprogrammets studier
3. Studerande som har studierätt till valfria studier i historia
4. Andra studerande om kursen är öppen för alla
Studieavsnittet är en del av kandidatprogrammets kontinuerliga lärande: studieavsnittet kan avläggas vid Helsingfors universitets öppna universitet.
När studieavsnittet ordnas – undervisningsperiod
Studieavsnittet ordnas varje läsår som kurs. Undervisningsperioden kan variera.
Studieavsnittet kan avläggas som tentamen när som helst under läsåret.
Rekommenderad tidpunkt för prestationen
Det rekommenderas att kandidatprogrammets egna studerande avlägger studieavsnittet under det andra studieåret.
Studerandena med studierätt till valfria studier i historia och öppna universitetets studerande kan avlägga studieavsnittet när som helst.
Studiehelhet
Studieavsnittet är obligatoriskt i studiehelheten HISK-200 Historia,
ämnesstudier (75 sp) och valbart i studiehelheten HISK-500 Historia,
valfria ämnesstudier (30 sp).