Vi bekantar oss med påståenden om internet och digitala medier och med olika sätt att undersöka fenomen med anknytning till digitala medier. Vi sätter oss in i de digitala mediernas historiska utveckling samt ekonomiska, politiska, kulturella och samhälleliga betydelser.
Efter studieavsnittet kan du nämna särdrag hos digitala medier, kommunikationsnät och sociala medier och känner du till centrala begrepp inom forskning kring dem. Du identifierar utvecklingstrender inom digital produktion, distribution och användning och deras konsekvenser för samhällelig och kulturell praxis. Du kan förklara hur medier som ingår i nätverk och hur interaktiva medier används inom olika områden i samhället och i vardagslivet.
Studiematerial
Obligatoriskt:
van Dijck, J. (2013) The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press.
Valfira:
Burgess, J.; Poell, T. & Marwick, A. (2017) The SAGE Handbook of Social Media. Sage. Curran, J., Fenton, N. & D. Freedman (toim.) (2012) Misunderstanding the Internet. London: Routledge.
Gillespie, T (2018) Custodians of the Internet. Yale University Press.
Highfield, T. (2016). Social Media and Everyday Politics. Malden: Polity Press.
Isotalus, P., Jussila, J. & Matikainen, J. (2018) Twitter viestintänä. Vastapaino.
Neumann, R.W. (2016) The Digital Difference: Media Technology and the Theory of Communication Effects. Harvard University Press.
Phillips, W. (2016). This is why we can’t have nice things : mapping the relationship between online trolling and mainstream culture. Cambridge, MA: MIT Press.
Tilläggsuppgifter
Studieavsnittets form Osallistuminen opetukseen: Luento-opetus ja harjoitustehtävät tai luentokuulustelu. Avsnittet kan också genomföras vid Öppna universitetet. Prestationssätten preciseras i undervisningsprogrammet.
Målgrupp
Luento-opetus on tarkoitettu ensisijaisesti viestinnän opintosuunnan opiskelijoille ja ohjelman vaihto-opiskelijoille, jos kurssin opetuskieli on englanti. Muiden opintosuuntien ja ohjelmien opiskelijat voivat osallistua, jos kurssilla on tilaa.
Närundervisningen riktar sig till studenter med inriktningsalternativet medier och kommunikation har företräde. Studenter vid andra utbildningsprogram får delta, om det finns plats på kursen
Mahdollinen avoimena yliopisto-opetuksena järjestettävä opetus ja sen opiskelijamäärä määritellään erikseen vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Studieavsnittet ingår i de valfria ämnesstudierna inom studieinriktningen medier och kommunikation.
Muiden ohjelmien opiskelijat: Opintojakso kuuluu PVK-V525 ja PVK-V535 -opintokokonaisuuksien valinnaisiin opintojaksoihin.
Mahdollinen avoimena yliopisto-opetuksena järjestettävä opetus ja sen opiskelijamäärä määritellään erikseen vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Järjestämisajankohta/-kohdat Luentokurssi vuosittain, periodi 1. Avoimen yliopisto-opetuksen toteutuksista päätetään vuosittain opetusohjelman vahvistamisen yhteydessä.
Suositeltava suoritusajankohta Andra studieåret, period 1.