Blogg

Publicerad

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Moniammatillinen lähestymistapa lasten toimintakyvyn ja oppimisen tukemiseen kouluympäristössä

Artikkelissa Ida Mälkönen ja Piritta Asunta esittelevat Partnering for Change (P4C) -mallin, joka on suunniteltu tukemaan lasten toimintakykyä kouluissa ja eri oppimisympäristöissä. Malli korostaa moniammatillista yhteistyötä ja varhaista puuttumista oppilaiden tuen tarpeisiin.

Blogg

19.12.2024

Börja med en gång
Online

P4C-mallin tavoitteena on helpottaa oppilaiden tuen tarpeiden varhaista tunnistamista sekä lisätä opettajien ja huoltajien ymmärrystä ja taitoja vastata lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. Toimintamalli pyrkii vahvistamaan lasten osallistumista koulussa ja kotona sekä helpottaa lapsen ja perheen kykyä ehkäistä toissijaisten ongelmien syntymistä. Malli perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön ja tiedon jakamiseen, mikä auttaa luomaan inklusiivisen ja osallistavan toimintaympäristön tukea tarvitseville lapsille. Alun perin malli kehitettiin tukemaan oppilaita, joilla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö (Developmental Coordination Disorder, DCD), mutta sitä on laajennettu tukemaan kaikkia tukea tarvitsevia oppilaita. Mallia on sovellettu Ruotsissa jo vuodesta 2017 lähtien, ja tulokset sieltä ovat hyviä. Kirjoittajat toivovat, että myös Suomessa sovelletaan ja monistetaan mallia valtakunnallisesti. Artikkeli tuo uutta tietoa ja näkökulmaa erityisesti opettajille, koulupsykologeille, erityisopettajille ja muille koulun henkilökunnan jäsenille, jotka työskentelevät lasten kanssa. Lisäksi se olisi hyödyllinen vanhemmille ja huoltajille, jotka haluavat ymmärtää paremmin, miten heidän lapsensa toimintakykyä ja oppimista voidaan tukea koulussa.

GÅ TILL BLOGGEN(Öppnas i en ny flik)

Förtydligande information

Språk

Finska

Utbildningsområden

Pedagogik

Hälsovård och välfärd

Författare

Ida Mälkönen & Piritta Asunta

Ida Mälkönen & Piritta Asunta

Utgivare

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Tillöggsuppgifter

Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.