Blogg

Publicerad

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Henkilöstön työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella

Voisiko liikunnallisia keinoja hyödyntää enemmän työhyvinvoinnin edistämisessä? Katariina Kämppi, Juhani Merilehto ja Katja Rajala etsivät tähän kysymykseen vastauksia tarkastelemalla henkilöstön hyvinvointia ja työssäjaksamista varhaiskasvatuksessa ja oppilaitoksissa. Henkilöstön hyvinvointi on heidän mukaansa tärkeä edellytys myös lasten ja nuorten hyvinvoinnilla.

Blogg

17.12.2024

Börja med en gång
Online

Kirjoittajat kuvaavat artikkelissaan varhaiskasvatuksen, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten henkilöstön kokemuksia omasta työkyvystään, sen edistämisestä työpaikoilla ja tuen tarpeista työhyvinvoinnin edistämiseksi. Artikkelin tulokset ja niistä johdetut kehittämisehdotukset perustuvat valtakunnallisten toimintaohjelmien Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu seurantatietoihin. Lähes kolmannes henkilöstöstä varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa arvioi työkykynsä heikentyneeksi, joten kysyntää kehittämistoimille on. Kirjoittajat tarjoavatkin kehittämisehdotuksia ja ideoita työhyvinvoinnin parantamiseksi. Seurantatietojen perusteella vastaajat toivovat työhyvinvoinnin tukemista myös liikunnallisin keinoin, mihin kirjoittajat antavat vinkkejä työnantajille. Jos olet varhaiskasvatuksen tai oppilaitosten työnantajan edustaja, HR:n tai työhyvinvoinnin kehittäjä, saat artikkelista eväitä ja tutkittua tietoa kehittämistoimien tueksi.

GÅ TILL BLOGGEN(Öppnas i en ny flik)

Förtydligande information

Språk

Finska

Utbildningsområden

Hälsovård och välfärd

Pedagogik

Författare

Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala

Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala

Utgivare

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Tillöggsuppgifter

Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.