Publicerad
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Pakolaisten rekrytoinnin ja työllistymisen tukemisen opas
Pakolaisten rekrytoinnin ja työllistymisen tukemisen opas tarjoaa työnantajille ja pakolaisten työllistämisen parissa työskenteleville tietopaketin, joka auttaa pakolaisia työllistymään ja integroitumaan suomalaiseen työelämään.
Skriftligt arbete
3.3.2025
Opas koostuu kuudesta pääluvusta, joista ensimmäinen luku esittelee oppaan taustan ja tavoitteen, 3T-hankkeen ja käytetyt kehittämismenetelmät sekä hankkeen aikana kerättyjä työnantajien kokemuksia pakolaisten työllistämisestä ja pakolaisten kokemuksia työnhausta. Luvussa kaksi kuvataan maahanmuuton prosesseja, kotoutumisen rakenteita ja pakolaisten kanssa työskentelevien tahojen verkostoa. Kolmannessa luvussa esitellään Pakolaisten työsillat -malli. Luvut neljä ja viisi muodostavat tietopaketin työnantajille: luvuissa esitellään pakolaisten rekrytoinnin polku sekä käytänteitä ja toimintamalleja pakolaistaustaisten ja muiden vieraskielisten työllistämiseen ja työyhteisöön integroimiseen. Luvussa kuusi kuvataan pakolaisten työllistymisen polku ja käsitellään verkostoitumisen merkitystä sekä tutkintojen tunnustamisen prosessia. Lopuksi oppaassa on liitteet, jotka sisältävät Tehoa työnhakuun -työkirjan ja hankkeessa käytetyn osaamisen tunnistamisen lomakkeen.
Förtydligande information
Språk
Finska
Utbildningsområden
Humaniora
Samhällsvetenskap
Författare
Kokkonen, Anna-Reetta (toim.)
Ruotsalainen, Sari (toim.)
Kokkonen, Anna-Reetta (toim.)
Ruotsalainen, Sari (toim.)
Utgivare
Haaga-Helia
Tillöggsuppgifter
Opas on tuotettu osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toteuttamaa Euroopan unionin osarahoittamaa ESR+-hanketta Pakolaisten työelämävalmiuksien 3T – tunnista, tunnusta, työllisty (2023–2025). Hanke vastasi tarpeeseen nopeuttaa Suomeen saapuvien pakolaisten työllistymistä. Hankkeessa tuotettiin hyviä käytänteitä ja toimintatapoja kuvaava Pakolaisten työsillat -malli, jota työnantajat ja kolmannen sektorin toimijat voivat hyödyntää pakolaisten rekrytoinnissa ja työllistämisen edistämisessä.