Publicerad
(Uppdaterad )
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Liikkumalla yhteisöllisyyttä oppilaitoksiin -artikkeli
Monet opiskelijat kokevat yhteenkuulumattomuuden tunnetta, yksinäisyyttä ja sosiaalista ahdistuneisuutta. Lisäksi merkittävä osa opiskelijoista liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Liikkuminen on yksi keino tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, fyysistä terveyttä ja oppimista. Kun samanaikaisesti edistetään yhteisöllisyyttä ja liikkumista, pitää pohtia tarkasti, mikä on paras toimintatapa eri kohderyhmille. Artikkelissa Heidi Leppä, Essi Nirhamo, Kirsti Siekkinen, Saara Koskinen ja Tuija Tammelin esittelevät yhteisöllisyyden ja liikkumisen edistämien tärkeyttä eri kohderyhmien tarpeet huomioiden.
Blogg
31.1.2024
Opiskeluvuodet sijoittuvat usein nuoruusikään tai varhaisaikuisuuteen, jotka ovat yksilön kehityksen näkökulmasta herkkää aikaa. Nuoruusiässä itsenäisyyden tarve suhteessa vanhempiin kasvaa ja vertaissuhteiden merkitys korostuu. Suhteet ikätovereihin ja muutokset sosiaalisissa suhteissa vaikuttavat identiteetin muodostamiseen, mikä on nuoruusiän keskeisin kehitystehtävä (Erikson 1968). Nuorille on tyypillistä herkkyys muiden ihmisten antamalle palautteelle sekä voimakas tarve tulla hyväksytyksi ja kuulua ryhmään (Kiuru 2023).
Förtydligande information
Språk
Finska
Utbildningsområden
Hälsovård och välfärd
Författare
Heidi Leppä, Essi Nirhamo, Kirsti Siekkinen, Saara Koskinen, Tuija Tammelin
Heidi Leppä, Essi Nirhamo, Kirsti Siekkinen, Saara Koskinen, Tuija Tammelin
Utgivare
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Tillöggsuppgifter
Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.