Sisältö

Julkaistu

Tampereen ammattikorkeakoulu

Oikeaa asennetta nepsy-lapsen kohtaamiseen -blogikirjoitus

Lapset, jotka kuormittuvat visuaalisista ärsykkeistä sekä äänimaailmasta, saavat tutkimusten mukaan kokea haasteidensa lisäksi negatiivisia asenteita ja ennakkoluuloja. TAMKin julkaisemassa blogikirjoituksessa kerrotaan, että tutkimukset kannustavat muovaamaan elinympäristöä lapselle sopivammaksi sen sijaan, että lasta muokattaisiin ympäristön mukaan.

Blogi

Heti oppimaan
Verkossa
Nepsy-lapset, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä kuten ADHD ja autismi, nähdään usein negatiivisesti. On tärkeää muokata ympäristöä heidän tarpeisiinsa sopivaksi, eikä yrittää muokata heitä ympäristöön. Diagnoosi voi auttaa saamaan tukea, mutta myös heikentää itsetuntoa. Johdonmukainen ja hyväksyvä kasvatus tukee heidän kehitystään, ja tietoisuus omasta diagnoosista auttaa heitä olemaan armollisempia itseään kohtaan. Jokainen nepsy-lapsen kanssa työskentelevä vaikuttaa lapsen kokemukseen diagnoosistaan. TAMKin julkaisema blogikirjoitus on suunnattu ammattilaisille, jotka työskentelevät nepsy-lasten kanssa, kuten opettajille, terapeuteille ja muille lasten kanssa työskenteleville henkilöille. Se pyrkii lisäämään ymmärrystä nepsy-lasten erityispiirteistä ja korostaa ympäristön muokkaamisen tärkeyttä lapsen tarpeisiin sopivaksi. Lisäksi se kannustaa positiiviseen ja hyväksyvään kasvatukseen, joka tukee lasten kehitystä ja hyvinvointia.

Sisältää

  • Oikeaa asennetta nepsy-lapsen kohtaamiseen -blogikirjoitus

    BlogiAlkaen

    Verkossa
    Heti oppimaan
    Avaa

Tarkentavat tiedot

Kieli

Suomi

Järjestäjä

Tampereen ammattikorkeakoulu

Tampereen ammattikorkeakoulu

Aineisto

https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/teema2/oikeaa-asennetta-nepsy-lapsen-kohtaamiseen/(Avautuu uuteen välilehteen)