Opintojakson aikana tarkastellaan museota arkkitehtuurina, oppimis- ja toimintaympäristönä sekä vuorovaikutuksellisena tilana. Opintojaksossa tarkastellaan yleisö-, näyttely- ja kulttuuriympäristötyötä käsitteleviä keskeisiä näkökulmia. Opintojaksolla perehdytään museotyön etiikkaan ja osallisuuden sekä museon erilaisiin tapoihin toimia osana yhteisöjään.
tuntee
museorakennuksen historialliset kehityslinjat ja nykymuseoiden tiloille
asettamat vaatimukset sekä toiminnan että saavutettavuuden näkökulmista
osaa
eritellä näyttelyprosessin eri vaiheineen
kuvata
yleisötyön ja museopedagogiikan teoreettisia lähtökohtia ja osaa soveltaa
niitä käytäntöön
tuntee
osallisuuden eri tapoja kulttuuriympäristöprosessissa
Oppimateriaali
1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007. Luetaan seuraavat artikkelit:
Rönkkö,
Marja-Liisa: Museon idea ja historia (70–92)
Kaitavuori,
Kaija: Museo ja yleisö (279–294)
2) Pettersson, Susanna & Pauliina Kinanen (toim.) 2010: Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Luetaan seuraavat artikkelit:
Levanto,
Marjatta: Suomen museoiden yleisöt (94–109)
Rönkkö,
Marja-Liisa: Museorakennukset ja näyttämisen taide (229–261)
Viita-Aho, Mari: Participating
How, Why and in What? – Analysing Nordic museum research case studies
2008–2018 (310–332)
Breier, Dorothea: Accessibility
Means More than Ramps – A critical approach to the (in)accessibility of
museums, galleries and cultural institutions (346–366)
Guttorm, Anni: Repatriated
Collections as a Source for Cultural Revitalisation – Case examples from
the Sámi Museum Siida (495–506)
Thomas, Suzie: Representing
Difficult Histories and Contested Heritage in Museums (532–545)