Sisältö

Julkaistu

(Päivitetty )

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Tekoäly opetussuunnitelman kehittämisessä -artikkeli

Opetussuunnitelmien kehittäminen on yksi oppilaitosten tärkeimmistä prosesseista. Yliopettaja Irmeli Maunonen-Eskelinen (Jamk) ja Tieto- ja ohjelmistotekniikan opiskelija Teemu Paloniemi (JYU) kokeilivat tekoälyä opetussuunnitelmaprosessin eri vaiheisiin tavoitteena tehostaa prosessia ja parantaa opetussuunnitelmien laatua.

Blogi

Alkaen

Heti oppimaan
Verkossa
Oppilaitokset päivittävät opetussuunnitelmiaan säännöllisesti. Kuitenkin opetussuunnitelmaprosessien arviointi on vähäistä, vaikka se nähdään yhtenä opetuksen johtamisen ydinprosesseista (Toom ym., 2023, 104). Jamkin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tutkittiin syksyllä 2024, miten tekoälyä voisi hyödyntää opetussuunnitelmien kehittämisessä. Kokeilussa testattiin tekoälyä kahden koulutusohjelman opetussuunnitelmatyössä, ja tavoitteena oli parantaa prosessien laatua ja tehokkuutta. Tekoälyä testattiin opetussuunnitelmaprosessin eri vaiheisiin. Kokeilua ohjasivat seuraavat kysymykset: Miten tekoälyä voi hyödyntää kustannustehokkaasti (aika, raha, osaaminen) opetussuunnitelmatyössä? Miten opetussuunnitelmien laatua voi parantaa ja varmistaa tekoälyn avulla? Mitkä ovat tekoälylle tarjottavat materiaalit, joita tarvitaan opetussuunnitelmien kehittämiseen? Millaisia visualisointeja opetussuunnitelmista tekoäly pystyy luomaan? Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.

Sisältää

  • Tekoäly opetussuunnitelman kehittämisessä -artikkeli

    BlogiAlkaen

    Verkossa
    Heti oppimaan
    Avaa

Tarkentavat tiedot

Kieli

Suomi

Järjestäjä

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Jyväskylän ammattikorkeakoulu