Opintojaksossa perehdytään
erilaisiin historiantutkimuksen metodologisiin kysymyksiin ja
painotetaan historiankirjoituksen käsitteellistä luonnetta. Opiskelija
voi oman suuntautumisensa perusteella valita maisterintutkielmansa
kirjoittamisen kannalta keskeisten metodien opiskelun. Mahdollisia
aiheita ovat esimerkiksi aatehistoriallisen tutkimuksen menetelmät,
taloushistorialliset analyysit tai digitaalisen humanismin tuottamat
lähestymistavat historiallisen aineiston käsittelyssä.
Lisätiedot
Kohtalona Neuvostoliitto – suomalaisten siirtolaisten historiaa (HISM-321, HISM-322, HISM-323, HISM-311, HISK-211, HISK-234), Lähiopetus 10.3.–30.4.2026
HISK-100 Historia, perusopinnot ja HISK-200 Historia, aineopinnot.
Osaamistavoitteet
Opintojakso tarjoaa valmiudet historiantutkimuksen metodologisten ongelmien pohdintaan. Jakson suoritettuaan opiskelijalla on valmius soveltaa erilaisia metodologisia lähestymistapoja maisterintutkielmansa laatimisessa, arvioida historiantutkimusta metodologisesta näkökulmasta sekä käyttää tutkimuksellista otetta muissa työtehtävissä.
Oppimateriaali
Kursseilla ilmoitetaan tarvittaessa erikseen suoritettava kirjallisuus.
Jos opintojakso suoritetaan esseenä, kirjallisuudesta on sovittava erikseen opintojakson vastuuhenkilön kanssa.
Tenttikirjallisuus päätetään lukuvuosittain opetusohjelman yhteydessä.
Tenttikirjallisuus:
Donnelly, Mark & Norton, Claire: Doing History (Routledge 2011)
sekä kaksi seuraavista
Burke, Peter: Eyewitnesing. The Uses of Images as Historical Evidence (Cornell 2001)
Rublack, Ulinka (ed.): A Concise Companion to History. (Oxford University Press 2012)
Gunn, Simon & Faire, Lucy (eds.): Research Methods for History (Edinburgh University Press 2012)
Kaartinen, Marjo & Korhonen, Anu: Historian kirjoittamisesta (Kirja-Aurora: Turku 2005)
Lisätietoa
Suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa osallistumalla kurssille, tenttimällä tai kirjoittamalla esseen. Tentin ja itsenäisen työskentelyn suorittamisesta on sovittava sähköpostitse opintojakson vastuuhenkilön kanssa.
Arviointimenetelmät ja -kriteerit
Arviointi perustuu opintojakson
osaamistavoitteisiin. Tarkemmista arviointikriteereistä ja -menetelmistä saa tietoa ennen suoritusta tai sen alkaessa.
Oppimista tukevat aktiviteetit ja menetelmät
Oppimista tuetaan käyttämällä monipuolisesti eri menetelmiä, jotka edesauttavat historian luonteen ymmärtämistä tieteenalana. Opiskelijoita kannustetaan myös aktiiviseen pohdintaan, itsenäiseen tiedonhankintaan ja oman päättelykyvyn kehittämiseen. Lisäksi kursseilla kiinnitetään erityisesti huomiota vuorovaikutteiseen kommunikointiin opiskelijoiden kanssa.
Kohderyhmät
Opintojakso on pakollinen historian maisteriohjelman opiskelijoille.
Muiden koulutusohjelmien opiskelijat eivät voi suorittaa opintojaksoa.
Historian maisteriohjelman opetuksessa kurssipaikat jaetaan seuraavan priorisointijärjestyksen mukaan:
Historian maisteriohjelman opiskelijat
Historian kandiohjelman opiskelijat, jos kurssi käy myös historian aineopintoihin
Historian valinnaisten opintojen opiskelijat, jos kurssi käy myös historian aineopintoihin
Muut opiskelijat, jos kurssi on avoin muillekin kohderyhmille
Järjestämisajankohta opetusperiodin tarkkuudella
Opintojaksosta järjestetään kurssi vähintään kerran lukuvuodessa. Opintojakson voi suorittaa tenttinä tai esseenä milloin tahansa lukuvuoden aikana.
Suositeltava suoritusajankohta tai -vaihe
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi maisteriopintojen ensimmäisenä vuonna.
Opintokokonaisuus
Opintojakso kuuluu pakollisena opintokokonaisuuksiin HISM-300 Historia, syventävät opinnot (75 op) ja HISM-A300 Historia, syventävät opinnot, aineenopettajakoulutus (60 op).