nimetä ja selittää
kehityspsykologian peruskäsitteitä sekä tärkeimpiä kehitystä selittäviä
teorioita
jäsentää kehityksen eri osa-alueet
ja ymmärtää niiden keskinäisiä suhteita
määritellä ja erotella kunkin
ikävaiheen tärkeimmät kehitykselliset tehtävät ja haasteet sekä tunnistaa
niihin liittyviä käyttäytymisen piirteitä
tunnistaa ja kuvata kehitykseen
vaikuttavia yksilö- ja ympäristötekijöitä sekä ymmärtää niiden välisen
monimuotoisen vuorovaikutuksen
käyttää ja soveltaa
kehityspsykologista tutkimustietoa, teorioita ja niiden olennaisia
peruskäsitteitä ajattelussaan ja kommunikaatiossaan
käyttää, vertailla ja yhdistellä kriittisesti
kehityspsykologista teoria- ja tutkimustietoa yksilön psykologisen
kehityksen selittämisessä
Oppimateriaali
Kuther, Tara L. (2023). Lifespan Development: Lives in Context, 3. painos. SAGE Publisher.
Kurssin
verkkoalueen oppimateriaalit
Lisätietoa
Suoritustavat Opintojaksoon kuuluu kontaktiopetusta, itsenäisesti ja verkkoympäristössä suoritettavia tehtäviä sekä loppukuulustelu. Opetuksessa voidaan käyttää luento-opetusta sekä soveltavia yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Psykologian kandiohjelman opiskelijoille opintojaksoon kuuluu alle kouluikäisten lasten havainnointitehtävä, joka läpikäydään seminaarimuotoisessa kontaktiopetuksessa. Muiden koulutusohjelmien opiskelijoille opintojaksoon kuuluu itsenäisesti toteutettava kehityspsykologista tietoa soveltava kirjallinen tehtävä.
Avoimen yliopiston suoritustavat, arviointimenetelmät ja oppimista tukevat aktiviteetit voivat poiketa tässä kuvatuista.
Arviointimenetelmät ja -kriteerit Arviointi 0-5 loppukuulustelun perusteella. Havainnointitehtävä / itsenäinen soveltava kirjallinen tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä.Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Oppimista tukevat aktiviteetit ja menetelmät
Opiskelija
osallistuu opetustapaamisilla aktiivisesti vuorovaikutteisiin ja itsenäisiin tehtäviin sekä tiedon rakentamiseen ja syventämiseen
valmistautuu kuhunkin opetustapaamiseen perehtymällä itsenäisesti niihin liittyviin oppimateriaaleihin
perehtyy oppimateriaaliin ja tekee verkkoalueen harjoitustehtäviä opetustapaamisten välillä
osallistuu kirjallisuuskuulusteluun
Lisäksi psykologian kandiohjelman opiskelija
havainnoi alle kouluikäisen lapsen toimintaa tavallisessa arjen tilanteessa opiskelijatoverin kanssa ja soveltaa yhden kehityspsykologian osa-alueen tietoa havainnointitehtävässä
pitää pienryhmänsä kanssa seminaariesityksen havainnointitehtävän pohjalta ja osallistuu aktiivisesti havainnointeja käsitteleviin seminaareihin
Muiden koulutusohjelmien opiskelija
soveltaa kehityspsykologista tietoaan itsenäisesti toteutettavalla havainnointitehtävällä ja siihen liittyvällä kirjallisella vastauksella
Opettaja
antaa aktivoivaa lähiopetusta ja ohjeistaa tehtävätyöskentelyssä
ohjaa ja tukee opiskelijoita tiedon rakentamisessa ja ongelmanratkaisussa sekä lähiopetuksen että itsenäisen työskentelyn yhteydessä
Kohderyhmät
Opintojakso on pakollinen psykologian kandiohjelman opiskelijoille.
Opintojakso on pakollinen logopedian kandiohjelman opiskelijoille.
Opintojakson avoimen toteutus on pakollinen soveltavan psykologian kandiohjelman opiskelijoille.
Opintojakson avoimen toteutuksella on 10 opiskelijan kiintiö valtiotieteellisen tiedekunnan opiskelijoille.
Opintojakso on tarjolla psykologian aineenopettajaopintoja suorittaville, joille on myönnetty opinto-oikeus.
Opintojakso voidaan tarjota myös avoimen yliopiston opintoina.
Järjestämisajankohta opetusperiodin tarkkuudella
Opintojakso järjestetään kerran lukuvuodessa joko syys- tai kevätlukukaudella.