Sisältö
Syventävä perehtyminen patristisen ajan dogmihistoriaan ja yhteen dogmi- ja teologianhistorian yleisteokseen. Halutessaan opiskelija voi kiinnittää erityistä huomiota kristinuskon jonkin oppisisällön kehitykseen (esim. kolminaisuusoppi, kristologia, luomisen teologia, soteriologia tai ekklesiologia). Vaativan tekstin itsenäinen lukeminen on keskeinen osa sisältöä.
Oppimista tukevat aktiviteetit ja opetusmenetelmät
Opiskelijat voivat halutessaan muodostaa lukupiirin, joka tukee itsenäistä vaativan tekstin ymmärtävää lukemista ja tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun.
Arviointimenetelmät ja -kriteerit
Arvosanat 0-5. Opiskelija kykenee selostamaan varhaisen teologian- ja oppihistorian pääpiirteet. Hän ymmärtää, miten nykyajan teologian sisällöt liittyvät tai eivät liity tähän historialliseen kehitykseen. Opiskelija on saanut harjoitusta lukea teologista kirjallisuutta siten, että hän entistä paremmin oivaltaa kunkin teoksen varsinaiset pääväitteet.
Arviointi perustuu osaamistavoitteisiin. Tarkemmat arviointikriteerit ja -menetelmät ilmoitetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Suoritustavat
Itsenäinen kirjallinen työ (analyyttinen kotiessee) annettujen ohjeiden mukaisesti tai kirjatentti.
Yksityiskohtaiset opetustunteja, suoritustapaa, kirjallisuutta ja arviointia koskevat ohjeet määritellään vuosittain opetusohjelmassa.