Julkaistu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Kohti dialogisuutta: Dialogisuuden askelmia
Artikkeli tarkastelee dialogisuuden askelmia koulutuspolun eri vaiheissa eli yleissivistävän, ammatillisen ja korkeakoulutuksen näkökulmista.
Blogi
27.3.2025
Artikkelissa tarkasteltavat dialogisuuden askelmat pohjautuvat aiempaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan (Pöysä ym., 2021; Aarnio, 2012). Dialogisuuden askelmia kuvataan koulutuspolun eri vaiheissa eli yleissivistävän, ammatillisen ja korkeakoulutuksen näkökulmista. Opettaja on keskeisessä roolissa oppijayhteisön tukemisessa kohti dialogisuutta. Hän osaa edistää vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista dialogisesti sekä mallintaa dialogista toimintaa oppijayhteisölle niin, että oppilaat ja opiskelijat pystyvät myös keskenään toimimaan dialogisesti.
Tarkentavat tiedot
Koulutusalat
Kasvatusalat
Yhteiskunnalliset alat
Humanistiset alat
Tekijä(t)
Kajamies, Anu & Michelsson, Riikka
Kajamies, Anu & Michelsson, Riikka
Julkaisija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu