Contact teaching
Published
(Updated )
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Customer Insight and Marketing
Contact teaching
5 cr
Face-to-face
Schedule
Registration or application for course
Time reserved for studying
Exam and resit dates
Näyttötoteutuksessa ei ole tenttiä.
Description
Content and dates
Joustavasti opiskelijan omaan aikataluun sopien lukukauden aikana.
Learner's time use and workload
Tehtävänäsi on osoittaa, että osaat Asiakasymmärrys ja markkinointi -opintojakson keskeiset asiat ja käsitteet. Sinun tulee analysoida ja kuvailla valitsemasi yrityksen / organisaation asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä sitä, miten se käyttää eri markkinoinnin kilpailukeinoja omassa toiminnassaan. Valitse tehtävänantoon sopiva kohde. Se voi olla yritys tai organisaatio, josta sinulla on jo työkokemusta tai muuten kiinnostaa sinua. Muista perustella valintasi.
Hyödynnä aiheeseen sopivia lähteitä ja markkinoinnin käsitteitä. Ns. teorialähteenä kannattaa käyttää esimerkiksi Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-19. painos 2015–2021. Edita, Helsinki. Kirja on saatavilla Haaga-Helian kirjastossa myös e-kirjana. Myös muut markkinoinnin oppikirjat ovat hyviä teorialähteitä. Merkitse käyttämäsi lähteet tekstiin / dioihin ja laadi loppuun lähdeluettelo. Tarkista Haaga-Helian ohjeet lähdemerkintöjä varten.
Palauta tehtävä selostettuna diaesityksenä (esim. PowerPoint). Voit kuvailla esityksen sisältöä tallentamalla selostuksen suullisesti esim. Teamsin, Zoomin tai PowerPoint äänityksen avulla. Esityksen maksimipituus on 20 min. Selostuksessa avataan tarkemmin esityksen sisältöä hyödyntäen lähdemateriaalia ja aiheeseen liittyviä käsitteitä. Tärkeää on myös perustella valinnat ja tuoda esille oma pohdinta. Selostuksen voit tehdä myös PowerPointin muistiinpanoihin (notes). Vaihtoehtoisesti voit palauttaa tehtävän kirjallisena raporttina (Word tai Pdf). Käytä tässä tapauksessa Haaga-Helian raportointipohjaa ja -ohjeita. Muista, että visuaalisuus on yksi arviointikriteeri. Huolehdi siis, että tekstimuotoisessa raportissa on käytetty myös visuaalisia elementtejä (esim. taulukoita, kuvioita, kuvakaappauksia) tekstin havainnollistamiseksi ja valintojen perustelemiseksi.
Esityksen rakenne:
1. Kohdeorganisaation esittely
Esittele yritys/organisaatio ja perustele sen valinta.
2. Asiakkaat
Kuvaa, millaisia asiakasryhmiä (2-4 kohderyhmää) organisaatiolla on ja millaisia segmentointikriteereitä asiakasryhmien määrittelyssä on käytetty. Valitse yksi segmentti ja kuvaa sen tyypillinen asiakas ns. asiakasprofiilin avulla. Mistä hän hakee tietoa, mikä saa hänet kiinnostumaan tuotteesta ja ostamaan sen?
3. Tuote / Tarjooma
Millaisia tuotteita ja palveluita yritys / organisaatio tarjoaa? Valitse tuote tai palvelu ja kuvaa, mihin tarpeisiin se vastaa? Kuvaile tuotteen tai palvelun ominaispiirteitä tarkemmin. Miten palvelu tai tuote eroaa kilpailijoista? Millainen on yrityksen / tuotteen brändi?
4. Hinta
Mikä on yrityksen / organisaation ansaintalogiikka? Mitä hinnoittelumenetelmiä yrityksellä on käytössä? Miten hinnalla operoidaan arjessa (esim. alennukset, hintaporrastus, dynaaminen hinnoittelu)?
5. Jakelu, saatavuus ja palveluympäristö
Millaisia jakelukanavia yritys / organisaatio käyttää? Millainen palveluympäristö on? Mieti palveluympäristöön liittyen sekä ulkoisia että sisäisiä saatavuusratkaisuja. Miten palveluympäristö eroaa kilpailijoista?
6. Markkinointiviestintä
Kerro, mitä markkinointiviestinnän muotoja (mainonta, myynninedistäminen, pr, suoramarkkinointi jne.) ja medioita (oma, ostettu, ansaittu tai kumppanuus) on käytössä. Esittele markkinointiviestintää esimerkein ja kuvakaappauksin. Kerro esimerkki mielestäsi onnistuneesta viestinnästä.
7. Henkilöstö, asiakaspalvelu ja toimintatavat
Kuvaile, millainen rooli henkilöstöllä on kilpailukeinona. Miten henkilöstön koulutus, motivointi ja palkkaus sekä kannustus on järjestetty? Mikä on yrityksen palvelulupaus (tai mikä se voisi olla) ja miten se näkyy henkilöstön toiminnassa?
8. Vastuullisuus
Miten vastuullisuus näkyy kilpailukeinoissa? Kerro konkreettisia esimerkkejä ja jaottele ne kolmen vastuullisuusnäkökulman, kiertotalouden näkökulmien tai YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaan.
9. Kilpailukeinojen analyysi
Arvioi yrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen onnistumista ja mahdollisia kehitystarpeita. Tässä erityisesti tarvitaan omaa pohdintaa.
10. Lähdeluettelo
Teaching methods
Tämä toteutus on vain näyttöjen tekemistä varten eikä sisällä opetusta.
Optional complete methods of the study option
Osallistuminen opintojakson lähi- tai virtuaalitoteutukseen sekä opinnollistaminen.
Additional information and registration
Price
Free of charge
Enrollment
Additional information:
Dates
Fields
Business, administration and law
Languages of instruction
Finnish