Contact teaching

Published

(Updated )

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Customer Insight and Marketing

Contact teaching

5 cr

Face-to-face

Schedule

Registration or application for course

Time reserved for studying

Exam and resit dates

Näyttötoteutuksessa ei ole tenttiä.

Description

Content and dates

Joustavasti opiskelijan omaan aikataluun sopien lukukauden aikana.

Learner's time use and workload

Tehtävänäsi on osoittaa, että osaat Asiakasymmärrys ja markkinointi -opintojakson keskeiset asiat ja käsitteet. Sinun tulee analysoida ja kuvailla valitsemasi yrityksen / organisaation asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä sitä, miten se käyttää eri markkinoinnin kilpailukeinoja omassa toiminnassaan. Valitse tehtävänantoon sopiva kohde. Se voi olla yritys tai organisaatio, josta sinulla on jo työkokemusta tai muuten kiinnostaa sinua. Muista perustella valintasi. Hyödynnä aiheeseen sopivia lähteitä ja markkinoinnin käsitteitä. Ns. teorialähteenä kannattaa käyttää esimerkiksi Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-19. painos 2015–2021. Edita, Helsinki. Kirja on saatavilla Haaga-Helian kirjastossa myös e-kirjana. Myös muut markkinoinnin oppikirjat ovat hyviä teorialähteitä. Merkitse käyttämäsi lähteet tekstiin / dioihin ja laadi loppuun lähdeluettelo. Tarkista Haaga-Helian ohjeet lähdemerkintöjä varten. Palauta tehtävä selostettuna diaesityksenä (esim. PowerPoint). Voit kuvailla esityksen sisältöä tallentamalla selostuksen suullisesti esim. Teamsin, Zoomin tai PowerPoint äänityksen avulla. Esityksen maksimipituus on 20 min. Selostuksessa avataan tarkemmin esityksen sisältöä hyödyntäen lähdemateriaalia ja aiheeseen liittyviä käsitteitä. Tärkeää on myös perustella valinnat ja tuoda esille oma pohdinta. Selostuksen voit tehdä myös PowerPointin muistiinpanoihin (notes). Vaihtoehtoisesti voit palauttaa tehtävän kirjallisena raporttina (Word tai Pdf). Käytä tässä tapauksessa Haaga-Helian raportointipohjaa ja -ohjeita. Muista, että visuaalisuus on yksi arviointikriteeri. Huolehdi siis, että tekstimuotoisessa raportissa on käytetty myös visuaalisia elementtejä (esim. taulukoita, kuvioita, kuvakaappauksia) tekstin havainnollistamiseksi ja valintojen perustelemiseksi. Esityksen rakenne: 1. Kohdeorganisaation esittely Esittele yritys/organisaatio ja perustele sen valinta. 2. Asiakkaat Kuvaa, millaisia asiakasryhmiä (2-4 kohderyhmää) organisaatiolla on ja millaisia segmentointikriteereitä asiakasryhmien määrittelyssä on käytetty. Valitse yksi segmentti ja kuvaa sen tyypillinen asiakas ns. asiakasprofiilin avulla. Mistä hän hakee tietoa, mikä saa hänet kiinnostumaan tuotteesta ja ostamaan sen? 3. Tuote / Tarjooma Millaisia tuotteita ja palveluita yritys / organisaatio tarjoaa? Valitse tuote tai palvelu ja kuvaa, mihin tarpeisiin se vastaa? Kuvaile tuotteen tai palvelun ominaispiirteitä tarkemmin. Miten palvelu tai tuote eroaa kilpailijoista? Millainen on yrityksen / tuotteen brändi? 4. Hinta Mikä on yrityksen / organisaation ansaintalogiikka? Mitä hinnoittelumenetelmiä yrityksellä on käytössä? Miten hinnalla operoidaan arjessa (esim. alennukset, hintaporrastus, dynaaminen hinnoittelu)? 5. Jakelu, saatavuus ja palveluympäristö Millaisia jakelukanavia yritys / organisaatio käyttää? Millainen palveluympäristö on? Mieti palveluympäristöön liittyen sekä ulkoisia että sisäisiä saatavuusratkaisuja. Miten palveluympäristö eroaa kilpailijoista? 6. Markkinointiviestintä Kerro, mitä markkinointiviestinnän muotoja (mainonta, myynninedistäminen, pr, suoramarkkinointi jne.) ja medioita (oma, ostettu, ansaittu tai kumppanuus) on käytössä. Esittele markkinointiviestintää esimerkein ja kuvakaappauksin. Kerro esimerkki mielestäsi onnistuneesta viestinnästä. 7. Henkilöstö, asiakaspalvelu ja toimintatavat Kuvaile, millainen rooli henkilöstöllä on kilpailukeinona. Miten henkilöstön koulutus, motivointi ja palkkaus sekä kannustus on järjestetty? Mikä on yrityksen palvelulupaus (tai mikä se voisi olla) ja miten se näkyy henkilöstön toiminnassa? 8. Vastuullisuus Miten vastuullisuus näkyy kilpailukeinoissa? Kerro konkreettisia esimerkkejä ja jaottele ne kolmen vastuullisuusnäkökulman, kiertotalouden näkökulmien tai YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaan. 9. Kilpailukeinojen analyysi Arvioi yrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen onnistumista ja mahdollisia kehitystarpeita. Tässä erityisesti tarvitaan omaa pohdintaa. 10. Lähdeluettelo

Teaching methods

Tämä toteutus on vain näyttöjen tekemistä varten eikä sisällä opetusta.

Optional complete methods of the study option

Osallistuminen opintojakson lähi- tai virtuaalitoteutukseen sekä opinnollistaminen.

Additional information and registration

Price

Free of charge

Enrollment

Go to the institution's website(Opens in a new tab)

Additional information:

Dates

Fields

Business, administration and law

Languages of instruction

Finnish

Organiser

Haaga-Helia University of Applied Sciences

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Location

Verkkokampus

Teachers

Anu Seppänen, teacher

Contact details

avoinamk@haaga-helia.fi

+358294470108