Opiskelija
tutustuu valitsemaansa temaattiseen aihealueeseen tutkimuskirjallisuuden
kautta. Valittavina ovat seuraavat aihealueet: 1. Folklore, nationalismi ja
identiteettiprosessit; 2.Perinne, kirjallistuminen ja modernisaatio; 3. Myytit,
riitit ja kansanusko; ja 4. Folkloren klassiset genret.
Contains
•
Check the institution’s website for the required studies.
Jakson
suorittanut opiskelija hallitsee valitsemansa temaattisen aihealueen keskeiset
tieteelliset keskustelut, osaa arvioida niitä kriittisesti ja hyödyntää niitä
omassa tutkimusasetelmassaan. Hän kykenee paikantamaan oman erikoistumisalansa
folkloristiikan kenttään ja oppihistoriaan sekä jäsentämään sen
tieteidenvälisiä yhteyksiä. Temaattisen aihealueen hallinta syventää myös
folkloristiikan keskeiskäsitteiden ymmärrystä.
Valitse yksi neljästä vaihtoehdosta (1–4)
1. Folklore, nationalismi ja identiteettiprosessit
Lue kaikki neljä kohtaa a–d
a. P. Anttonen, Tradition Through Modernity. Postmodernism and the Nation-State in Folklore Scholarship. SKS, 2005, s. 75–177. https://oa.finlit.fi/site/books/10.21435/sff.15/
b. W. Wilson, Kalevala ja kansallisuusaate. Työväen Sivistysliitto 1985, s. 1–166.
c. R. Abrahams, Phantoms of Romantic Nationalism in Folkloristics – Journal of American Folklore 106 (419), 1993, s. 3–37.
Lue molemmat kohdat a ja b (huomaa vaihtoehtoiset sisällöt kohdassa b)
a. L. Laitinen & K. Mikkola (toim.), Kynällä kyntäjät. SKS, 2013, 9–256 & 337–463 (artikkelit kirjoittajilta Laitinen & Mikkola, Kauranen, Kuismin, Nordlund, Stark, Kuismin, Hakapää, Mikkola, Salmi-Niklander, Mikkola & Laitinen).
b. K. Mikkola, Tulevaisuutta vastaan. Uutuuksien vastustus, kansantiedon keruu ja kansakunnan rakentaminen. SKS, 2009, 13–31.
TAI K. Salmi-Niklander, Itsekasvatusta ja kapinaa. Tutkimus Karkkilan työläisnuorten kirjoittavasta keskusteluyhteisöstä 1910- ja 1920-luvuilla. SKS, 2004, 13–449.
3. Myytit, riitit ja kansanusko
Lue molemmat kaksi kohtaa a ja b (huomaa vaihtoehtoiset sisällöt kohdassa b)
a. A-L. Siikala: Itämerensuomalaisten mytologia. SKS, 2012
b. L. Stark, The magical self. Body, society and the supernatural in early modern rural Finland. Suomalainen tiedeakatemia, 2006.
TAI K. Koski, Kuoleman voimat. SKS, 2011.
4. Folkloren klassiset genret
Valitse kaksi vaihtoehdoista a–d (huomaa vaihtoehtoiset sisällöt kohdassa c; kohdassa d ota yhteyttä jakson vastuuopettajaan)
a. S. Apo, Ihmesatujen historia. SKS, 2018.
b. K. Koski, Kuoleman voimat. SKS, 2011.
c. S. Timonen, Minä – tila – tunne. Näkökulmia kalevalamittaiseen kansanlyriikkaan. SKS 2004.
TAI L. Tarkka, Rajarahvaan laulu. Vuokkiniemen kalevalamittainen runokulttuuri 1821–1921. SKS, 2005.
d. Sopimuksen mukaan monografia klassisesta folkloren genrestä (esim. sananparret, itkuvirret, arvoitukset, kaskut)
Suoritustavat
Jakso suoritetaan kirjallisuuskuulusteluna tai esseenä (15 s.). Jakso voidaan myös suorittaa korvaavilla luentokursseilla. Esseesuorituksen tehtäväksiannosta ja muiden kurssien korvaavuudesta sovitaan etukäteen jakson vastuuhenkilön kanssa.
Arviointimenetelmät ja –kriteerit
Yleinen asteikko 0–5. Arvioinnissa painotetaan erikoistumisalan kirjallisuuden tietosisältöjen syntetisoivaa hallintaa sekä itsenäistä ja kriittistä arviointia. Esseesuorituksen tarkemmat arviointikriteerit annetaan tehtäväksiannon yhteydessä.