Studieavsnittet behandlar interaktion i klassrummet. Speciellt granskas lärarens roll i klassrumsinteraktionen såväl teoretiskt som praktiskt. Konkreta redskap för att klara av läraruppdraget ges, såsom kännedom om röst, kroppsspråk, lyssnande och det fysiska rummets betydelse. Studenten övar sig även att evaluera sig själv samt att ge och ta emot feedback.
Furu, Ann-Christin, 2017: Professionell röstanvändning i läraryrket. Studentlitteratur.
Hyytiäinen, Johanna, 2017: Anvisningar och uppmaningar i klassrumsinteraktion. Lärarens direktiv i svenskundervisningen i finska skolor. (finns digitalt)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.), 2019: Att bli lärare i svenska. Liber.
Palmér, Anne, 2010: Muntligt i klassrummet. Studentlitteratur.
Referenslitteratur
Boone, Daniel, 2015: Is your voice telling on you? How to find and use your natural voice. 3 uppl. Plural Publishing Inc. Finns också som e-bok.
Hildén & M. Härmälä. 2015. Hyvästä paremmaksi. Opetushallitus. (finns digitalt)
Julin, Lotta, 2005: Den goda kommunikationen: rösten, kroppsspråket och retoriken. Studentlitteratur.
Juvonen, Tanner, Olin-Scheller, Tainio, Slotte, 2019: ‘Being stuck’. Analyzing text-planning activities in digitally rich upper secondary school classrooms, Learning, Culture and Social Interaction, Volume 21, 2019, 196-213. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.03.006(Opens in a new tab).
Juvonen, R., & Nilsberth, M., 2021: Students’ work with literary concepts in digitally rich L1 classrooms. L1-Educational Studies in Language and Literature, 21(1), 1–31. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.01.18(Opens in a new tab).Lindblad, Per, 1992: Rösten. Studentlitteratur.
Londen, Mickwitz & Tiihonen (red.), 2015: Hur svårt kan det vara? (finns digitalt)
Melander, Helen & Sahlström, Fritjof, 2010: Lärande i interaktion. Liber.
Niemi, A. Toom & A. Kallioniemi (red.) 2012: Miracle of education. The principles and practices of teaching and learning in Finnish schools. Sense Publishers. (speciellt kap. 10 och 11) (finns digitalt)
Övrig litteratur enligt lärarens instruktioner
Additional information
Målgrupp
Magisterprogrammet i nordiska språk och litteraturer ansvarar för studieavsnittet.
Studieavsnittet är obligatoriskt i ämneslärarutbildningen (NOR-SS och NOR-SM) och valfritt för andra studenter i magisterprogrammet.
Studieavsnittet är valfritt för studenter i andra magisterprogram, studenter inom magisterprogrammet i nordiska språk och litteraturer (NOR) prioriteras.
Studieavsnittet hör till studiehelheterna:
NOR-SS300 Nordiska språk, fördjupade studier för svensklärare, 60 sp
NOR-SM300 Nordiska språk, fördjupade studier för modersmålslärare, 60 sp
NOR-S300 Nordiska språk, fördjupade studier
Timing
Studieavsnittet genomförs inom magisterprogrammet.
Studieavsnittets form
Kontaktundervisning med flera obligatoriska uppgifter. Studentens egen aktivitet har avgörande betydelse.
En kombination av varierande undervisningsmetoder tillämpas. Bland annat följande former kan förekomma: studenterna håller föredrag (enskilt eller i små grupper), bekantar sig med relevant litteratur, reflekterar kring innehållet både muntligt och skriftligt, diskuterar med varandra i små grupper samt skriver inlärningsdagbok. Självevaluering.
Undervisnings- och examinationsspråket är svenska.
Rekommenderade valfria studier
Studenten kan utveckla sina kunskaper inom magisterprogrammets övriga kurser, bl.a. på övriga kurser som är avsedda för blivande lärare.
Innehåll
Studieavsnittet behandlar interaktion i klassrummet. Speciellt granskas lärarens roll i klassrumsinteraktionen såväl teoretiskt som praktiskt. Konkreta redskap för att klara av läraruppdraget ges, såsom kännedom om röst, kroppsspråk och det fysiska rummets betydelse. Studenten övar sig även att evaluera sig själv samt att ge och ta emot feedback.
Aktiviteter och undervisningsmetoder som stöder lärandet
Studenternas egen aktivitet är central. I kursen ingår läsning av teoretisk litteratur, gruppdiskussioner, muntliga presentationer och skriftliga uppgifter. Självevaluering och feedback till andra kursdeltagare ingår.
Bedömningsmetoder och
kriterier
Kan avläggas enbart som undervisad kurs. Läraren bedömer kontinuerligt både muntliga uppgifter och skriftliga uppgifter. Studenten förväntas lämna in en skriftlig självevaluering i slutet av kursen.