Reading material

Published

Tampereen ammattikorkeakoulu

Sairaanhoitajien kokemuksia etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista - artikkeli

Sairaanhoitajat tekevät hoidon tarpeen arviointia tulevaisuudessa yhä enemmän etänä ja digitaalisia palveluja hyödyntäen. Sairaanhoitajat kokevat työn merkitykselliseksi, mutta samalla haastavaksi ja vaativaksi. He pelkäävät arvioivansa hoidon tarpeen virheellisesti.

Reading material

19.3.2025

Start learning right away
Online

Etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista sairaanhoitajan näkökulmasta tarvitaan lisää tutkimustietoa. Etäarviointi on yhä yleisempi tapa arvioida potilaan hoidon tarve, ja se vaatii sairaanhoitajilta erityistä osaamista ja hyviä kommunikointitaitoja. Sairaanhoitajien näkökulmasta etäarviointi koetaan mielekkäänä mutta myös vaativana ja stressaavana. Artikkeli perustuu Salla Hietakankaan ja Marianne Kuuslahden (2023) YAMK-opinnäytetyöhön Etänä tehtävä hoidon tarpeen arviointi sairaanhoitajan kokemana. TAMKissa julkaistu opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena osana sairaanhoitajan tutkinto-ohjelmaa. Artikkeli on suunnattu terveydenhuollon ammattilaisille, erityisesti sairaanhoitajille, jotka tekevät hoidon tarpeen arviointia etänä. Se tarjoaa tietoa ja näkemyksiä etäarvioinnin haasteista ja mahdollisuuksista, sekä korostaa koulutuksen, työkokemuksen ja kollegiaalisen tuen merkitystä. Artikkeli on hyödyllinen terveydenhuollon johtajille ja päättäjille, jotka voivat käyttää sen tuloksia työolosuhteiden ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää sairaanhoitajien työhyvinvoinnin, työn sujuvuuden parantamisessa ja hoidon tarpeen arvioinnin kehittämisessä.

Read material(Opens in a new tab)

Further details

Language

Finnish

Fields

Health and welfare

Medical science

Social sciences

Author(s)

Salla Hietakangas

Marianne Kuuslahti

Minna Talvitie

Salla Hietakangas

Marianne Kuuslahti

Minna Talvitie

Publisher

Tampereen ammattikorkeakoulu

More information

Aineisto on itseopiskelumateriaalia, sitä ei arvioida eikä se tuota opintopisteitä.