Julkaistu
Tampereen ammattikorkeakoulu
Oikeaa asennetta nepsy-lapsen kohtaamiseen -blogikirjoitus
Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) julkaistu blogikirjoitus on suunnattu ammattilaisille, jotka työskentelevät nepsy-lasten kanssa. Se pyrkii lisäämään ymmärrystä nepsy-lasten erityispiirteistä ja korostaa ympäristön muokkaamisen tärkeyttä lapsen tarpeisiin sopivaksi. Lisäksi se kannustaa positiiviseen ja hyväksyvään kasvatukseen, joka tukee lasten kehitystä ja hyvinvointia.
Blogi
20.3.2025
- 20.3.2028
Lapset, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä kuten ADHD ja autismi, nähdään usein negatiivisesti. On tärkeää muokata ympäristöä heidän tarpeisiinsa sopivaksi, eikä yrittää muokata heitä ympäristöön. Diagnoosi voi auttaa saamaan tukea, mutta myös heikentää itsetuntoa. Johdonmukainen ja hyväksyvä kasvatus tukee heidän kehitystään, ja tietoisuus omasta diagnoosista auttaa heitä olemaan armollisempia itseään kohtaan. Jokainen nepsy-lapsen kanssa työskentelevä vaikuttaa lapsen kokemukseen diagnoosistaan. TAMKin julkaisema blogikirjoitus on suunnattu ammattilaisille, jotka työskentelevät nepsy-lasten kanssa, kuten opettajille, terapeuteille ja muille lasten kanssa työskenteleville henkilöille. Aineisto on itseopiskelumateriaalia eikä se tuota opintopisteitä.
Tarkentavat tiedot
Kieli
Suomi
Koulutusalat
Terveys- ja hyvinvointialat
Yhteiskunnalliset alat
Kasvatusalat
Tekijä(t)
Minna Ämmälahti, Anna-Mari Haavisto, Sanna Lindholm, Tiina Vuorenmaa, Merja Sinkkonen
Minna Ämmälahti, Anna-Mari Haavisto, Sanna Lindholm, Tiina Vuorenmaa, Merja Sinkkonen
Julkaisija
Tampereen ammattikorkeakoulu
Lisätietoa
Blogi on kirjoitettu Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomi (ylempi AMK) -opiskelijoiden opintojaksolla Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus huono-osaisuudesta.