Verkko-opetus, Verkko-opiskelu, JYU avoin, Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen
Verkko-opetus
•
•
5 op
Verkossa
•
Itsenäinen työskentely
Aikataulu
Ilmoittautuminen tai haku kurssille
Opiskeluun varattu aika
Kuvaus
Verkko-opiskelu, JYU avoin, Yksilöllisyys oppimisessa ja osallistumisessa
Työskentelytavat
Suoritustavaksi voit valita oppimistehtävän tai verkkotentin, valinta tehdään ilmoittautumisen jälkeen Moodlen kurssialueella. Oppimistehtävä koostuu osatehtävistä, ja arvioinnin saa vasta, kun kaikki osatehtävät on palautettu. Palautuspäivät, jonka jälkeen valmiita tehtäväkokonaisuuksia otetaan viimeistään arvioitavaksi ovat 29.9., 27.10., 1.12. ja 6.1. Verkkotentti järjestetään kolme kertaa: 23.9. (ti) klo 16.30-22.30, 13.11. (to) klo 16.30-22.30 ja 10.12. (ke) klo 8.30-14.30. Kyseessä on open book -tentti, jossa omat muistiinpanot ja materiaalit saavat olla mukana.
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22-39). Niilo Mäki Instituutti.
2. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 102-127). Niilo Mäki Instituutti.
3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40-64). Niilo Mäki Instituutti.
5. Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252-289). Niilo Mäki Instituutti.
6. Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119-137). PS-kustannus.
7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.
8. Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324-349). Niilo Mäki Instituutti.
9. Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207-226). PS-kustannus.
11. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi.]
12. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140-156). PS-kustannus.
13. Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350-372). Niilo Mäki Instituutti.
14. Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161-205). PS-kustannus.
15. Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13-40). PS-kustannus.
16. Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271-285). PS-kustannus.