Blogi

Julkaistu

(Päivitetty )

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Tekoäly opetussuunnitelman kehittämisessä -artikkeli

Opetussuunnitelmien kehittäminen on yksi oppilaitosten tärkeimmistä prosesseista. Irmeli Maunonen-Eskelinen (Jamk) ja Teemu Paloniemi (JYU) kokeilivat tekoälyä opetussuunnitelmaprosessin eri vaiheisiin tavoitteena tehostaa prosessia ja parantaa opetussuunnitelmien laatua.

Blogi

27.3.2025

Heti oppimaan
Verkossa

Oppilaitokset päivittävät opetussuunnitelmiaan säännöllisesti. Kuitenkin opetussuunnitelmaprosessien arviointi on vähäistä, vaikka se nähdään yhtenä opetuksen johtamisen ydinprosesseista (Toom ym., 2023, 104). Jamkin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa tutkittiin syksyllä 2024, miten tekoälyä voisi hyödyntää opetussuunnitelmien kehittämisessä. Kokeilussa testattiin tekoälyä kahden koulutusohjelman opetussuunnitelmatyössä, ja tavoitteena oli parantaa prosessien laatua ja tehokkuutta. Tekoälyä testattiin opetussuunnitelmaprosessin eri vaiheisiin. Kokeilua ohjasivat seuraavat kysymykset: Miten tekoälyä voi hyödyntää kustannustehokkaasti (aika, raha, osaaminen) opetussuunnitelmatyössä? Miten opetussuunnitelmien laatua voi parantaa ja varmistaa tekoälyn avulla? Mitkä ovat tekoälylle tarjottavat materiaalit, joita tarvitaan opetussuunnitelmien kehittämiseen? Millaisia visualisointeja opetussuunnitelmista tekoäly pystyy luomaan?

Siirry blogiin(Avautuu uuteen välilehteen)

Tarkentavat tiedot

Kieli

Suomi

Koulutusalat

Tekniikan alat

Humanistiset alat

Tekijä(t)

Irmeli Maunonen-Eskelinen,Teemu Paloniemi

Julkaisija

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Lisätietoa

Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.