Julkaistu
(Päivitetty )
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Liikkuvat matematiikan oppitunnit tukevat oppimiseen kiinnittymistä sekä oppimiseen liittyviä tunteita ja asenteita
Opettaja, haluatko lisätä oppimisen iloa ja oppitunneista pitämistä? Jos vastaat kyllä, tutustu Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksen tuloksiin ja poimi ideat omaan opetukseesi. Artikkelin kirjoittajat kertovat, miten liikkumisen lisääminen oppitunneille vaikuttaa positiivisesti oppilaiden tunneperäiseen ja sosiaaliseen kiinnittymiseen sekä oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin, kun oppijoiden motorinen taitotaso huomioidaan.
Blogi
12.6.2024
Heidi Syväoja, Sirpa Sneck, Tuomas Kukko, Piritta Asunta ja Tuija Tammelin tuovat artikkelissaan esille, kuinka liikkumisen lisääminen matematiikan oppitunneille voi parantaa oppilaiden oppimista ja motivaatiota. Taustalla olevan tutkimuksen mukaan fyysinen aktiivisuus oppitunneilla edistää oppilaiden tunneperäistä ja sosiaalista kiinnittymistä sekä oppimiseen liittyviä tunteita ja asenteita. Liikkuminen oppitunneilla lisää oppilaiden vireystilaa, tarkkaavaisuutta ja toiminnanohjausta, mikä tukee oppimista. Liikkuminen oppitunneilla voi vähentää oppimiseen liittyvää ahdistusta ja lisätä oppimisen iloa ja minäpystyvyyttä. Tämä tekee oppitunneista mielekkäämpiä ja auttaa oppilaita sitoutumaan paremmin oppimiseen. Opettajien lisäksi artikkeli antaa uutta tietoja ja näkökulmia kasvatusalan ammattilaisille, koulutuksen kehittäjille sekä vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneita lastensa oppimisen tukemisesta ja koulunkäynnin mielekkyyden lisäämisestä.
Tarkentavat tiedot
Kieli
Suomi
Koulutusalat
Kasvatusalat
Terveys- ja hyvinvointialat
Tekijä(t)
Heidi Syväoja, Sirpa Sneck, Tuomas Kukko, Piritta Asunta & Tuija Tammelin
Heidi Syväoja, Sirpa Sneck, Tuomas Kukko, Piritta Asunta & Tuija Tammelin
Julkaisija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Lisätietoa
Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.