Julkaistu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Henkilöstön työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella
Voisiko liikunnallisia keinoja hyödyntää enemmän työhyvinvoinnin edistämisessä? Katariina Kämppi, Juhani Merilehto ja Katja Rajala etsivät tähän kysymykseen vastauksia tarkastelemalla henkilöstön hyvinvointia ja työssäjaksamista varhaiskasvatuksessa ja oppilaitoksissa. Henkilöstön hyvinvointi on heidän mukaansa tärkeä edellytys myös lasten ja nuorten hyvinvoinnilla.
Blogi
17.12.2024
Kirjoittajat kuvaavat artikkelissaan varhaiskasvatuksen, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten henkilöstön kokemuksia omasta työkyvystään, sen edistämisestä työpaikoilla ja tuen tarpeista työhyvinvoinnin edistämiseksi. Artikkelin tulokset ja niistä johdetut kehittämisehdotukset perustuvat valtakunnallisten toimintaohjelmien Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu seurantatietoihin. Lähes kolmannes henkilöstöstä varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa arvioi työkykynsä heikentyneeksi, joten kysyntää kehittämistoimille on. Kirjoittajat tarjoavatkin kehittämisehdotuksia ja ideoita työhyvinvoinnin parantamiseksi. Seurantatietojen perusteella vastaajat toivovat työhyvinvoinnin tukemista myös liikunnallisin keinoin, mihin kirjoittajat antavat vinkkejä työnantajille. Jos olet varhaiskasvatuksen tai oppilaitosten työnantajan edustaja, HR:n tai työhyvinvoinnin kehittäjä, saat artikkelista eväitä ja tutkittua tietoa kehittämistoimien tueksi.
Tarkentavat tiedot
Kieli
Suomi
Koulutusalat
Terveys- ja hyvinvointialat
Kasvatusalat
Tekijä(t)
Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala
Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala
Julkaisija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Lisätietoa
Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.