Blogi

Julkaistu

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Henkilöstön työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella

Voisiko liikunnallisia keinoja hyödyntää enemmän työhyvinvoinnin edistämisessä? Katariina Kämppi, Juhani Merilehto ja Katja Rajala etsivät tähän kysymykseen vastauksia tarkastelemalla henkilöstön hyvinvointia ja työssäjaksamista varhaiskasvatuksessa ja oppilaitoksissa. Henkilöstön hyvinvointi on heidän mukaansa tärkeä edellytys myös lasten ja nuorten hyvinvoinnilla.

Blogi

17.12.2024

Heti oppimaan
Verkossa

Kirjoittajat kuvaavat artikkelissaan varhaiskasvatuksen, peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten henkilöstön kokemuksia omasta työkyvystään, sen edistämisestä työpaikoilla ja tuen tarpeista työhyvinvoinnin edistämiseksi. Artikkelin tulokset ja niistä johdetut kehittämisehdotukset perustuvat valtakunnallisten toimintaohjelmien Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu seurantatietoihin. Lähes kolmannes henkilöstöstä varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa arvioi työkykynsä heikentyneeksi, joten kysyntää kehittämistoimille on. Kirjoittajat tarjoavatkin kehittämisehdotuksia ja ideoita työhyvinvoinnin parantamiseksi. Seurantatietojen perusteella vastaajat toivovat työhyvinvoinnin tukemista myös liikunnallisin keinoin, mihin kirjoittajat antavat vinkkejä työnantajille. Jos olet varhaiskasvatuksen tai oppilaitosten työnantajan edustaja, HR:n tai työhyvinvoinnin kehittäjä, saat artikkelista eväitä ja tutkittua tietoa kehittämistoimien tueksi.

Siirry blogiin(Avautuu uuteen välilehteen)

Tarkentavat tiedot

Kieli

Suomi

Koulutusalat

Terveys- ja hyvinvointialat

Kasvatusalat

Tekijä(t)

Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala

Katariina Kämppi, Juhani Merilehto & Katja Rajala

Julkaisija

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Lisätietoa

Artikkeli on julkaistu Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa verkkolehdessä Jamk Arena Prossa.