Julkaistu
(Päivitetty )
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Meriliikenteen tulevaisuuden polttoaineratkaisut
Merenkulun käyttövoimat ovat perustuneet vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin. Globaalisti tarkasteltuna kauppamerenkulussa raskas polttoöljy on ollut vuosikymmeniä käytetyin polttoaine, joskin tiukentuneiden ympäristömääräysten seurauksena myös tislepolttoaineet (MDO/MGO) tai nesteytetty maakaasu (LNG) ovat yleistyneet. Uudet säädökset pakottavat kuitenkin muutokseen. Euroopan unionin FuelEU Maritime -asetus edellyttää, että meriliikenteen polttoaineiden hiili-intensiteettiä lasketaan säädöksen vaatimalla tavalla. Päästökauppa asettaa tuotetulle hiilidioksiditonnille hinnan. Lisäksi Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi meriliikenteen hiilineutraalisuuden tulevien vuosikymmenien aikana. Teknisiä ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi on tarjolla useita, mutta selkeää parasta ratkaisua ei toistaiseksi ole kyetty esitettämään.
Kirjallinen aineisto
Alkaen
Sisältää
Työkaluja meriliikenteen polttoaineratkaisujen arviointiin
Kirjallinen aineistoAlkaen
Tarkentavat tiedot
Kieli
Suomi