Published
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Verkkokauppa kasvuun Ruotsin malliin - opas verkkokauppaa kehittävälle
Tämä opas on suunnattu verkkokauppiaille ja yrittäjille, jotka hallitsevat jo verkkokaupan perusteet ja haluavat kasvattaa liiketoimintaansa joko kansainvälisille markkinoille tai tehokkaammin kotimaassa
Reading material
11.3.2025
- 20.12.2027
Esipuhe Jotta kilpaillussa digitaalisen kaupan markkinassa voi menestyä, yrityksellä täytyy olla asiakaskeskeinen strategia. Enää ei myydä kaikkea kaikille, vaan yrityksen tulee tunnistaa itselleen optimaalisimmat asiakkaat ja tarjota heille erinomainen asiakaskokemus läpi koko ostopolun aina tuotteen tai palvelun käyttökokemukseen asti. Markkinassa ei siis enää ole maarajoja, on vain asiakkaita. Jokaisen yrityksen on luotava oikea markkinoille menon strategia asiakkaiden tavoittamiseksi. Suomeksi on tähän mennessä julkaistu parisenkymmentä verkkokaupasta kertovaa kirjaa tai oppimateriaalia. Suurin osa niistä perustuu rakenteiden luontiin, kuten teknologiaan ja logistiikkaan. Verkkokaupanmenestys luodaan kuitenkin ns. etupihalla: myynti ja markkinointi, tuotteet, sisällöt ja palvelut sekä niistä kiteytetty oma konsepti. Tärkeintä on vastata kysymykseen: Miksi asiakkaat ostaisivat meiltä? Sisältö 1 JOHDANTO 1.1 Tätä ON jo kokeiltu Ruotsissa – tee sinä samoin! 2 ASIAKAS KESKIPISTEESEEN – HETI KÄTTELYSSÄ KASVU-URALLE 2.1 Oman konseptin luominen 2.2 Verkkokaupan asiakasymmärryksen rikastaminen 2.2.1 Määrällinen asiakastutkimus, verkkokyselyt 2.2.3 Asiakasprofiilien luominen 2.2.4 Ostopolkujen mallintaminen 2.2.5 Laadullinen käyttäjätestaus 2.3 Arjen kauppiastyö 3 KASVUN JOHTAMINEN 3.1 Verkkokaupan myynnin kasvattaminen 3.1.1 Konversio-optimointi 3.1.2 Automaatioilla tehokkuutta 3.2 Osaaminen verkko kaupan kilpailuvalttina 3.3 Tunnettuuden rakentamisesta kasvun ajuri 3.3.1 Miten mitata tunnettuuden kehittymistä? 3.3.2 Asiakashankinnan strategia 3.3.3 Mainoskanavien tehokkuuden testaaminen ja ymmärtäminen 4 KANSAINVÄLISEN VERKKOKAUPAN PELIMERKIT 4.1 Kuinka lähteä luomaan kansain välistymisen strategiaa 4.2 Rahoitus kansainvälistymiseen 4.3 Markkinan valinta ja markkinatestaus 4.4 Lokalisointi 4.5 Markkinaan meno ja kansainvälinen markkinointi 5 LOPUKSI 6 LÄHTEET JA LUKUVINKKEJÄ
Further details
Language
Finnish
Fields
Business, administration and law
Author(s)
Digiportaat 2.0 - Polkuja pk-yritysten liiketoiminnan kasvuun
Digiportaat 2.0 - Polkuja pk-yritysten liiketoiminnan kasvuun
Publisher
Xamk